En vanligt ovanlig dag

Bild på framsidan av tidningen El Periódico, 29 april 2010.

Bild på framsidan av tidningen El Periódico, 29 april 2010.

Det är inte ofta jag orkar stiga upp så tidigt på morgonen, och helt frivilligt, utan att behöva passa en tid. Före halv sju satt jag redan vid bordet, startade upp datorn, ögnade igenom tidningsrubrikerna och lyssnade på radionyheterna medan jag väntade på att den rekordlångsamma kaffebryggaren skulle ge mig min morgondos kaffe och duschvattnet skulle värmas upp.

Radion rapporterade om blockerade vägar runt om i Guatemala. Här händer det inte speciellt ofta. Oftare var det i Peru under den tiden jag arbetade där. Jag följde den ena regionen efter den andra, eftersom Emisoras Unidas rapporterade direkt från de olika blockadpunkterna. Från klockan sex på morgonen hade lantarbetarna barrikaderat sig på de viktigaste vägkorsningarna. En av ledarna för Comité de Desarrollo Campesino, CODECA, intervjuades i radion där hon talade om att lantarbetarna inte skulle ge upp tills regeringen tog emot en kommitté från CODECA för att förhandla.

Kraven var många. Bland annat att eldistributionen ska förstatligas,  jordbruket subventioneras, en ny lag för landsbygdsutveckling antas och att lantarbetarna ska ha tillgång till odlingsbar mark. Med andra ord, att en jordreform ska ta form.

Vägblockaden var inte den enda nyheten i morse. När jag var på väg in i duschen kom ett sms från Aron, vår samordnare: ”Oaxaca, Mexico. Mördade och skadade internationella observatörer. Info på La Jornada”.

Oi! tänkte jag bara men en massa tankar virvlade i huvudet medan jag duschade och klädde på mig. Så fort jag blev klar kopplade jag upp mig på internet för att se vad som hade hänt. Cecilia satt redan vid datorn, kanske lika chockad som jag av att få ett sånt sms så tidigt på morgonen. Det var inte mycket som var klart i de få artiklar som vi kunde hitta. Och en del uppgifter var motsägelsefulla. Det stod en sak i ena tidningen och något helt annat i en annan.

Vi tre som var på kontoret hjälptes åt att tyda vad som egentligen hade hänt i Oaxaca. Det kan du bäst läsa i nedanstående blogginlägg och på latinamerika.nu. På eftermiddagen öppnade man vägarna i Guatemala igen för biltrafik. Representanter från CODECA och från regeringen hade kommit överens om att ett möte ska hållas den 6 maj. Det blir intressant att se om det mötet kommer till stånd och hur i så fall mötet blir. Men så här långt har de gått ett steg framåt.

Alva Azócar, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Guatemala

Blogginlägget om Oaxaca:

https://fredsobservatorerna.wordpress.com/2010/04/28/vapnad-attack-mot-observatorer-i-oaxaca-mexiko/

Åsa Henrikssons notis kan du läsa på:

http://www.latinamerika.nu/minst-tva-doda-i-vapnad-attack-pa-internationell-delegation

Det här inlägget postades i Guatemala. Bokmärk permalänken.

Kommentera

