Äta myror? Kittlar dödsskönt i kistan…

Stekta myror

Jag tror att det flesta svenskar känner igen den här passagen ur Djungelboken, den är ju trots allt med i Kalle Anka på julafton. Händelsevis passar den också in på en fredsobservatörs vardag. Jag kan nu stolt säga att jag, i vuxen ålder, har ätit myror. Till detta måste läggas att det inte var sådana där futtiga små svartmyror som man åt på dagis när man blev utmanad, utan rejäla myror med kroppar som stora blåbär ungefär (ja, döm själva av bilden ovan där myrorna steks med lite lime och salt). Det verkade också vara något av en utmaning från barnen som bjöd oss på myrorna, för att se hur ’las gringas’ skulle hantera det. Vi klarade nog testet, mest tack vare att myrorna var knapriga, smakade lite bränt med en lätt bouquet av rostade mandlar. Den enda besvikelsen var väl att det inte kittlade i kistan.

Efter ”myrsnacksen” belönades vi med en lektion i hur man lagar tamales. Det var nämligen det årliga firandet av byns skyddshelgon medan vi var på besök, och då görs det tamales. I mängd. Tamales är som en klump majsmassa med fyllning av någon typ av kött, bönor eller liknande och tomatsås. Närmaste svenska motsvarighet skulle kanske vara kroppkakor.

Jag bearbetar bananbladen för att de ska bli mjuka och kunna lindas runt våra tamales

Det är en lång process att göra tamales, hur man ska hinna med något annat under dagen (förutom myrsnacks) har jag svårt att se. Först ska majsmassan göras, tomatsåsen kokas, köttet prepareras och sedan ska bananbladen och de andra palmbladen, som man ska linda in alltihop i för att koka sina tamales, huggas till och göras mjuka genom att värma dem. Slutligen ska man sammanfoga alla ingredienserna, linda in dem i palmbladen och snöra ihop dem som små paket, vilka sedan kokas. Vi kände oss definitivt värda våra tamales när vi satte oss till bords på kvällen.

Ett annat exempel ur vår vardag, från de stunder under medföljningarna när det inte finns något särskilt att göra, är… Små grodorna. Ja, det kräver måhända viss förklaring. Under några dagar åt vi hemma hos en familj, och redan efter första dagen välkomnades jag alltid när vi anlände av ett unisont rop från barnen ”CEEEEEECI!!!”. Upprinnelsen till sången och dansen var att barnen lärde mig ord på mayaspråket Q’eqchi’, och de blev naturligtvis nyfikna på ord på svenska. Än mer eld och lågor blev de när jag lovade att lära dem en sång på svenska och dessutom en dans… jag har dock förvissat mig om att det inte finns några bildbevis på detta!

Det här är några av de stunder som jag upplevt och njutit av under de senaste veckorna. Mellan alla berättelser från olika personer om deras liv idag, tunga upplevelser och vittnesmål från folkmordet, finns det plats för vardag. I alla fall ibland. Och den vardagen får den här gången representeras av myror, tamales och Små grodorna.

Cecilia Gadd, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Guatemala

Det här inlägget postades i Guatemala. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Äta myror? Kittlar dödsskönt i kistan…

  1. Ping: Text in Swedish on https://fredsobservatorerna.wordpress.com « Peaceobserver's Blog

  2. Aron skriver:

    Jättefint inlägg!!!

    …mums!

  3. Laurents Gadd skriver:

    Du ser alldeles fantastisk ut när du står i ”köket”. Jag hade gärna smakat på de olika rätterna. Härligt att Ni kan få koppla av med lite kul grejer.
    Lasse (Laurents)

  4. Anne-Marie Gadd skriver:

    Hej Cecilia

    Hamnade på ditt fina ilägg om myror när jag letade på Eniro efter pappa Lasses mobil.tel. Så kul att läsa från dig och att du har det rätt bra. Just nu smälter vi i värmen 30, grader nästan varje dag. Spela kort med Lasse och Ninni igår och Jonna kommer idag 14 juli. Emelie och Richie jobbar och sliter på hotellet medan vi andra njuter av sol o bad. Ha det så bra.

    Kram från storebror och Anne-Marie

Kommentera

