En pistol och en magoperation, tack!

Det är morgon och dags att fixa frukost i köket. Min uppmärksamhet fångas av en annonstidning från det stora affärscentret som jag ännu inte besökt. Vad billigt, bara 15 pesos för en blus! Det är ju billigare än på marknaden hinner jag tänka innan jag upptäcker det finstilta på prislappen. Quincenas står det och allra längst ner på reklambladets sida kommer förklaringen, ”Crédito a 10 quincenas”,vilket betyder att man betalar var fjortonde dag tio gånger. Givetvis blir priset högre men 15 pesos idag har väl alla råd med? Det verkar i alla fall varuhuset vilja få köparna att tro. De dyrare varorna som kameror och stereo har 24 och 36 quincenas. Väljer man att köpa på avbetalning så blir priset nära 30% högre. Fast det är inte så tydligt, det gäller att läsa det finstilta.

Reklam för kött och operationer. Foto: Lena Molin.

 I köpcentrets tidning, som är full av julerbjudande skriver kolumnisten, ”Det var inte svårt för mexikanska ursprungsfolk att acceptera julen efter spanjorernas erövring. Centralamerikas ursprungsfolk hade speciella festligheter runt vintersolståndet”. Hur skulle det ha varit om man vänder på det och de som då kom hade tagit seden dit de kom? Hade köpcentret funnits nu? Det är en minoritet som kan handla på shoppingcentret. På sista sidan finns en annan typ av annonser. Det är fyra notiser om lika många barn mellan tre och åtta år som är försvunna och nu hoppas familjerna att någon ska ha sett dem. Det blir en stark kontrast till de andra sidorna där varorna lockar oss att köpa.

"No second chance, vapnens värld punkt com". Foto: Lena Molin.

”No second chance, vapnens värld punkt com”. Foto: Lena Molin.

Apropå reklam såg jag under min tid i Guatemala City stora reklamaffischer för vapen lika självklart som för mobiltelefoner. Det skulle inte vara möjligt i Sverige och jag hoppas vi slipper det i framtiden. Köp ett vapen av ett visst märke, 500 år – en passion, menar tillverkaren . Jag funderar lite vad det står för, ofta när man talar om den tidsramen är det spanjorernas ankomst och allt som det förde med sig. På en annan står det, ”No second chance”, vem vågar ta risken att avstå från att köpa?

"500 år, en passion". Foto: Lena Molin.

”500 år, en passion”. Foto: Lena Molin.

I Guatemala var det en man som inte kunde betala sin sjukhusvistelse. Han hölls kvar på sjukhuset men försökte rymma via taket då han inte hade pengar att betala med. Hälsa och sjukvård är mycket kostsamt med läkarbesök och mediciner. Sjukhusen annonserar sina tjänster i konkurrens med varandra. Du kan köpa kirurgipaket, operationer av olika slag. I dagstidningen annonseras magoperationer vid sidan om pizzaerbjudande. På gatan påstår reklamen att det är vård ”inom räckhåll för alla” men det är snarare utom räckhåll för de flesta. Det finns en del att fundera över när det är tal om privatiseringar och sänkta skatter…

"Sjukvård inom räckhåll för alla!", reklam i Guatemala City. Foto: Lena Molin.

”Sjukvård inom räckhåll för alla!”, reklam i Guatemala City. Foto: Lena Molin.

Lena Molin, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chiapas, Mexiko.

En annan text om ett liknande tema:

Omöjligt att blunda för vapnen

Annonser
Det här inlägget postades i Mexiko och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s