Plötsligt kommer döden så nära, så påtaglig, så naken…

Victor Leiva Foto: Amandine Grandjean

Jag har sett honom många gånger här i huset, och jag har ibland irriterat mig (som inte berott på honom utan på omständigheterna kring hans besök) för att han har varit här, men det känns tungt. Plötsligt får ett våldsoffer ett levande ansikte för mig, ett leende ungt ansikte som verkade vilja omfamna livet, och livet honom. Morgontidningarna rapporterar dagligen om tiotals personer som fallit offer för våldet, men nu hann det i kapp någon som jag flera gånger i veckan har sett hemma hos oss. Victor blev skjuten i natt när han gick ut från en lokal där han hade hållit lektioner i dans och kroppsuttryck. Han blev 24 år.

Victor tillhörde Caja Lúdica, ett konstnärskollektiv som spelar teater och karnevalsmusik, dansar och utövar cirkuskonster. De åker ut till byar som drabbats av militärernas våld för att dela med sig av sin konst och hålla i workshops för unga som många gånger upptäcker konsten och gör den till sitt verktyg att uttrycka sig och ibland försörja sig med. De är unga och entusiastiska, tror på människan och att man kan bygga upp en fredskultur i ett mycket våldsfyllt land.

Victor är den fjärde av medlemmarna som mördats. Hans död påminner mig om hur ömtåligt livet är, framför allt här. (Igår kväll hörde jag i radion att 666 personer har  mördats under årets första månad. Det är nästan 200 fler än samma period förra året.) Hans död påminner åtminstone mig om att människorna omkring oss kan sluta leva när som helst, var som helst och hur som helst, långt före de borde. Men den påminner mig också om att vi ska värna om varandra den tid vi lever.

Alva Azócar, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Guatemala

Det här inlägget postades i Guatemala, Repression mot människorättsförsvarare eller civila och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Plötsligt kommer döden så nära, så påtaglig, så naken…

  1. Ping: Vila i frid Victor Leiva « Antonfredsobservator's Blog

Kommentera

