En dag till en annan. En fredsobservatörs vardag.

Så var vi hemma igen efter ännu en medföljning. Även om jobbet som observatör är viktigt och fyller sin funktion är dagarna långa och många gånger händelselösa i fält. För att ni ska få en liten inblick i hur vår vardag i fält ser ut har jag sammanfattat en vanlig dag.

Jag vaknar upp vid 9-10 tiden mexikansk tid eller egentligen vid 8-9 tiden då de i många samhällen inte ändrar klockan efter sommar- och vintertid som de gör i städerna. Jag går upp och försöker sträcka ut ryggen som inte mår helt bra av för många nätter i hängmattan, plockar fram havregryn, mjölkpulver, kanel och socker och går bort till köket som ligger 30 meter bort från det lilla cementhuset som vi sover i. Istället för att sätta igång spisen har jag nu vant mig vid att göra upp eld och tillagar en klassisk svensk havregrynsgröt. Den här dagen sitter jag och Zofie kvar i köket i tre timmar och pratar om allt möjligt mellan himmel och jord medan vi tittar på militärfordonen som åker förbi lite då och då. Varenda gång jag är i fält är det som ett lugn sänker sig över mig och man får tid att tänka och reflektera på ett sätt som jag sällan varit med om tidigare.

Efter några timmars filosoferande och övande på mexikanska durangensesångtexter (kan liknas vid svenskt dansband) går vi tillbaka till våra hängmattor för att läsa ett tag. Den här gången har vi med en rapport om människorättssituationen Mexiko under de senaste två åren. Och när jag ligger i min hängmatta och läser om hur den militära närvaron ökat i Mexiko sedan Felipe Calderon började kriget mot drogerna och hur kränkningar mot de mänskliga rättigheterna ökat i samband med det, så känns ändå arbetet jag gör meningsfullt även om jag emellanåt känner att vad förändrar jag en dag som denna då mitt största bekymmer är när jag ska gå och hämta vatten eller om jag ska laga ris eller pasta till lunch. Så plötsligt öppnar sig himlen och regnet öser ner och jag passar på att gå ut och duscha i regnet.

Trots att det är fjärde gången vi är ute i fält slås jag av det otroliga miljöombytet och hur annorlunda vardagen är här. Här lär man sig verkligen att uppskatta det lilla när ett tuggummi som man hittar i väskan gör att dagen helt plötsligt känns så mycket bättre och hur lyxigt det känns när vi inser att vi har gafflar med oss när vi precis lagat spaghetti med tomatsås. Och jag inser hur lite jag faktiskt behöver och hur härligt det är att riktigt kunna njuta av hälla en kall hink vatten över mig där jag står vid en liten bäck mitt i djungeln.

Så samtidigt som dagarna flyter ihop och det enda jag gör är att äta, tvätta, duscha och sova så kan lugnet här vara otroligt skönt och det är en fantastisk upplevelse att få vara här och få en förståelse för hur människorna vi arbetar för lever. Här får vi en liten insyn i deras vardag, deras bekymmer, glädje och kamp. Och den finaste upplevelsen jag tar med mig varje gång vi återvänder från fältet är den värme, glädje och givmildhet som vi möts av. Alla skratt och kramar från barnen och den gästfrihet som finns kommer alltid att finnas kvar i mitt hjärta och gör det alltid lika svårt att ta farväl och återvända till den verklighet som jag är van vid.

Så är det dags att sova. Klockan är lite efter tio på kvällen och regnet har slutat för tillfället. Jag tar på mig mina gummistövlar och pannlampan för att gå ut och borsta tänderna. I rummet bredvid hängmattan brinner några stearinljus då vi inte har elektricitet den här gången och när jag äntligen får krypa ner i min sovsäck och vagga till sömns hörs bara syrsorna från djungeln och ännu en dag i fält är till ända.

Malin Kullmar, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko

Det här inlägget postades i Mexiko och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

