Protest mot tvångsförflyttning i San Cristóbal de las Casas

Sedan ungefär en vecka tillbaka är det inte längre bara turister och försäljare som trängs på torget framför katedralen i San Cristóbal de las Casas. Fem familjer har nämligen slagit läger på torget för att protestera mot den våldsamma tvångsförflyttning de utsattes för i början av juli i år. Enligt deras vittnesmål kom 10 beväpnade män och tvingade dem med våld och hot att lämna sina hem, alla sina tillhörigheter och sin mark.

De fem familjerna består av totalt 32 personer varav 26 stycken är minderåriga, och de när de kom till San Cristóbal fick de först göra läger på den statliga mäniskorättskommissionens (CNDH) lokalkontor. Jag såg de där nästan dagligen då kontoret ligger i närheten av mitt hus, och när jag såg deras banderoller och flygblad minns jag att jag tänkte att de borde göra det här på torget istället för på en bakgata där nästan ingen passerar. Det dröjde inte länge innan jag till min förvåning sprang på dem igen, men den här gången på torget framför katedralen mitt i centrala San Cristóbal. Nu bor de alltså i ett stort tält byggt av presenningar och banderoller på torget och de säger att de kommer fortsätta sin protest tills regeringen har löst den lokala konflikt som tvingade bort dem från deras hem på kvällen den 4 juli.

Hur länge protesterna på torget kommer fortsätta är ovisst. Familjerna har inte mer än vad förbipasserande folk skänker dem och konflikterna i samhällena på landsbyggden i Chiapas är ofta reslutaten av en medveten splittringsstrategi från regeringens sida, så jag misstänker att jag kommer att springa på dem ett bra tag framöver här i stan.

Charlotta Pettersson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko.

Det här inlägget postades i Mexiko, Repression mot människorättsförsvarare eller civila och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

