Nu är det jul igen

När jag var liten kunde jag titta på hur snön föll hur länge som helst. Jag satt klistrad vid fönstret. När snökristallerna var så där riktigt stora fick jag lyckokänslor i magen. Om morgnarna snubblade jag fram till skolan. Jag kunde inte komma fram fort nog för under december så läste fröken högt varje dag innan vi började och i stället för den vanliga tråkiga taklampan brann våra egna stearinljus. Jul var så mysigt att jag nästan sprack.

Nu är jag stor och jobbar som fredsobservatör i Mexiko. Här skiner solen lagom till jul, och i stället för Lucia firas runt den 13 december jungfru Guadalupe, Mexikos skyddshelgon. Som fredsobservatör får jag möta människor som för en outtröttlig kamp för att deras grundläggande rättigheter inte ska kränkas.

– Vi som bor i Maguey Largo har en kämparanda. Beslutsfattarna sålde sig och oss till bolaget. De har kommit för att exploatera oss, precis som spanjorerna kom för att exploatera oss. Nu är det det här kanadensiska gruvbolaget. De säger att det är utveckling. Ja, det är utveckling för det utländska företaget, men för oss … Ja, det gör ont. Det vi ber om är att de respekterar våra mänskliga rättigheter.

Så berättar Abraham Eriberto Porras Lopez om sitt samhälle i den mexikanska delstaten Oaxaca där gruvbolaget Fortuna Silver skapat osämja bland invånarna och bidrar till oåterkalleliga hälso- och miljöeffekter. I november deltog Kristna Fredsrörelsen i en observationsmission i Abrahams kommun för att samla ihop vittnesmål om gruvbolagets negativa effekter. Samlade i en rapport kommer de att presenteras för myndigheter och beslutsfattare i början på nästa år.

Vill du bidra till vårt arbete? Skänk en julgåva till Kristna Fredsrörelsens bankgiro: 900-0316.

God Jul!

Observationsmission i San Jose del Progreso. Utanför gruvan Fortuna Silver.

Arijana Marjanovic, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Mexiko

Det här inlägget postades i Mexiko, Repression mot människorättsförsvarare eller civila och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

